Søknader om motorferdsel 2026 må avvente til høsten (mgk.no)
Skal du kjøre snøscooter eller ATV i utmark, må du søke om tillatelse og få løyve først.
Søk om skuterløyve, scooterløyve, på nett (skjemaet er tatt ned fram til høsten 2025).
Les mer om betingelsene under her.
Krav til søknaden
Søknad om dispensasjon for bruk av motorkjøretøy i utmark og på islagte vassdrag skal inneholde følgende opplysninger:
- Navn og fullstendig adresse på søker eller den dispensasjonen skal gjelde
- For søknad om transport av bagasje og utstyr til egen hytte skal det opplyses hvem som er eier(e), og hvilken tilknytning søker har til eier av hytte. Som hytteeier regnes den/de som er hjemmelshaver på den enkelte hytte (den/de som er hjemmelshaver)
- Opplysninger om kjøretøytype (snøscooter/ATV etc)
- Formålet for transportbehovet
- Startpunkt og endepunkt/gbnr skal oppgis.
- Tidsrom/tidspunkt for kjøring
- Antall turer det søkes om.
- Dato og underskrift
Vedlegg til søknaden:
- Detaljert kart med inntegnet kjørestrekning (etablert løypenett skal i størst mulig grad benyttes)
- Bekreftelse på leieforhold og tidsrom/tidspunkt når det søkes om kjøring til leid hytte
- Utvidet behov for informasjon/formål ved barmarkskjøring
- Ved leie av hytte på åremål legges kopi av leiekontrakt ved søknaden
- Legeattest dersom det søkes etter § 5 b)
Kjørebok
Kjørebok skal føres og innleveres når vedtaksperioden er over. Leverer da inn for alle årene.
- Søknadsveiledning
-
Kommunen (eller statsforvalteren) gir informasjon om hva som er tillatt etter lov og forskrift, og hva det må søkes om tillatelse til. Søknad om dispensasjon må være skriftlig. Behovet må være dokumentert og inneholde alle opplysninger som kommunen trenger for å kunne ta stilling i saken.
Behandling av søknad
Du vil få beskjed om at kommunen behandler saken din, og du vil få mulighet til å uttale deg. Kommunen skal innhente alle nødvendige opplysninger for å avgjøre saken, og du har rett til å se dokumentene i saken. Vedtaket vil inneholde kommunens begrunnelse, hvordan de kom fram til beslutningen, og hvem som har vært involvert i behandlingen. Vedtaket vil bli sendt til deg skriftlig.
Behandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Klage på søknad
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Søknadsvedlegg
- Ved transport av funksjonshemmede må legeattest vedlegges
- Ved transport til hytte må eierforholdet dokumenteres
- Kart som viser kjøretraseen
- Eventuell dokumentasjon av særlig behov
Søknadsfrist
Søknaden må sendes i god tid.
Relaterte dokumenter
Forskrift for motorkjøretøyer i utmark