Midtre Gauldal kommune har ledig en spennende og sentral lederstilling som økonomisjef, kan dette være noe for deg?

Framtidens kommunale tjenester blir utviklet med relevant kompetanse, medarbeiderskap, ledelse og samarbeid. Med utgangspunkt i kommunens visjon kreativ og raus arbeider vi i fellesskap for at Midtre Gauldal skal være en attraktiv, inkluderende og klima- og miljøvennlig kommune. Gjennom kommunens utviklingsstrategi er friluftsliv valgt som et område for spesiell profilering av Midtre Gauldal for inneværende fireårsperiode.
Vi er nå på jakt etter en person som skal arbeide for helhetlig og langsiktig virksomhetsstyring og økonomiforvaltning, samt bidra til å videreutvikle den kommunale organisasjonen innenfor alle tjenesteområder. Vi søker etter en dyktig og framtidsretta person med strategiske evner på det økonomiske fagfeltet som vil være med å løfte Midtre Gauldal kommune framover.
Vi ønsker oss en person som trives med virksomhetsstyring, tenker helhetlig og blir motivert av mulighetene som ligger i bruk av digitale verktøy. Vi jobber kontinuerlig med fornying og kvalitetsutvikling innenfor alle de kommunale tjenesteområdene. Styringssystemet vårt, helhetlig styring, bygger på elementer fra balansert målstyring, og et system for langsiktig og helhetlig økonomistyring med handlingsregler videreutvikles kontinuerlig. Som en del av denne satsingen utarbeides nå blant annet en langsiktig drifts- og investeringsanalyse.
Kommuneorganisasjonen har to administrative ledernivå med 12 enheter og felles stab- og
støttetjenester. Økonomisjefen er organisatorisk tilknyttet faggruppe utvikling i staben, og rapporterer til kommunedirektør/ass. kommunedirektør.
Ansvars- og arbeidsområde
Økonomisjefen har en sentral rolle i kommunedirektørens stab-/støttetjenester, og vil ha en framtredende lederrolle på overordnet og strategisk nivå.
Hovedoppgaver:
• være kommunedirektørens rådgiver og støttespiller når det gjelder økonomiske og
finansielle problemstillinger
• legge til rette for god økonomistyring og økonomiforvaltning
• utarbeiding av overordnede økonomiske analyser
• utarbeiding av økonomiplaner og budsjett, samt utvikle økonomisystemet
• rapportering til politisk nivå
• likviditetsplanlegging og vurdering av finansielle plasseringer og opptak av lån
• oppfølging og veiledning av enhetsledere og andre medarbeidere med
økonomioppgaver/-ansvar
• delta aktivt i utviklingsarbeid i kommunen, og planlegge/gjennomføre omstillings- og
utviklingsprosesser
Agresso benyttes som regnskapssystem, og Framsikt budsjett- og rapporteringssystem.
Kompetanse
Kvalifikasjonskrav:
- Relevant utdanning på høgskole-/universitetsnivå
- Formell lederutdanning er ønskelig, men ikke et krav
- God skriftlig og muntlig framstillingsevne
- Gode digitale ferdigheter er helt nødvendig.
Erfaring:
- Erfaring med både overordnet og operativ økonomiplanlegging og -styring primært i kommunal sektor og gjerne på ledernivå vil være en klar fordel
- Generell erfaring med helhetlig og strategisk arbeid på overordnet organisatorisk nivå er også ønskelig
- God kunnskap om offentlig forvaltning
Personlige egenskaper
Vi leter etter deg som:
- kommuniserer enkelt og tydelig både internt og eksternt – skriftlig og muntlig
- arbeider målrettet, systematisk, analytisk og nøyaktig – også under tidspress
- er engasjert og viser vilje og evne til utvikling og nyskaping
- har evne og vilje til å samarbeide med andre på tvers av faggrenser og kommunegrenser
- har evne og vilje til å initiere og bidra i kontinuerlig forbedringsarbeid i den kommunale organisasjonen
Vi kan tilby
- Et bredt og engasjerende fagmiljø
- Tett samarbeid med kommunens øverste ledelse både politisk og administrativt
- Gode muligheter for egenutvikling og til å bidra i virksomhetens utvikling
- Gode pensjonsordninger
- Lønn etter avtale.
Tilsetting skjer på de vilkår som framgår av de til enhver tid gjeldende lover, tariffavtaler og
reglement.
Stillingen er ledig for snarlig tiltredelse.
Spørsmål om stillingen rettes til kommunedirektør Alf Petter Tenfjord, tlf. 91870553 eller ass. kommunedirektør Bodil Brå Alsvik, tlf. 91311248.
Søknadsskjema