
Integreringsarbeidet i Midtre Gauldal kommune er i en spennende utviklingsfase, og det jobbes kontinuerlig for å tilpasse tjenestene til våre innbyggeres behov. Vi søker en motivert og engasjert kollega som kan bidra med sin kompetanse og erfaring, samt sikre god kvalitet på kvalifiseringsarbeidet i kommunen.
Stillingen er knyttet til flyktning tjenesten som har ansvar for bosetting og kvalifisering av bosatte flyktninger. Vi jobber i tett samarbeid med andre kommunale og fylkeskommunale enheter. I tillegg er det viktig med kontakt ut mot arbeidsmarkedet.
Flyktning tjenesten består pr i dag av 10 ansatte. Vi bosatte 82 flyktninger i 2022, og skal ta imot 80 i 2023.
NAV Midtre Gauldal har ledig 1 fast 100 % stilling som programrådgiver ved flyktning tjenesten med snarlig tiltredelse.
Arbeidsoppgaver
- Helhetlig oppfølging og veiledning av deltagere i introduksjonsprogrammet og deres familie
- Bosetting og tett praktisk oppfølging av flyktninger i ankomstfasen og ellers etter behov
- Oppfølging og saksbehandling i henhold til integreringsloven og sosialtjenesteloven
- Kartlegge og avklare flyktninger ressurser, behov og yrkesmål
- Koordinere og ha tett samarbeid internt i NAV, med voksenopplæring, skoler og andre aktuelle samarbeidspartnere
- Økonomisk råd og veiledning
- Gjennomføre samtaler med tolk på en profesjonell måte
- Utarbeide og gjennomføre informasjonsarbeid
- NAV er i stadig endring og du må regne med endring i hvordan arbeidsoppgaver løses og må påregne nye arbeidsoppgaver.
Grunnleggende kvalifikasjoner:
- Fullført utdannelse tilsvarende bachelor, innen sosialfag, pedagogikk, samfunnsfag, psykologi eller veiledning. Relevant arbeidserfaring kan kompensere for utdanningskrav
- Erfaring fra arbeid med flyktninger / innvandrere er ønskelig.
- Gode språkferdigheter i norsk og engelsk. For søkere med annet morsmål enn norsk må det dokumenteres at en har minimum språknivå tilsvarende B2 i norsk.
- God systemforståelse og kjennskap til det offentlige tjenesteapparatet er en fordel.
- Gode digitale ferdigheter
- Førerkort klasse B og tilgang til egen bil er ønskelig
- Kunnskap om gjeldene lovverk, herunder lov om integreringsloven.
- Kunnskap om karriereveiledning og om ulike utdanningsveier.
Personlige egenskaper:
- Ha gode samarbeidsevner for å koordinere tjenester med andre enheter.
- Være en god relasjonsbygger.
- Har migrasjonsforståelse og forståelse av ulike kulturer.
- Ha interesse for arbeid med inkludering av flyktninger.
- God skriftlig fremstillingsevne.
- Evne til å motivere mennesker i ulike livssituasjoner og møte dem med respekt.
- Evne til å se muligheter og sette grenser i utfordrende situasjoner.
- Evne til å presentere og kommunisere informasjon på ulike nivå.
- Har utpregede empatiske evner.
- Evne til å jobbe selvstendig og i team.
Vi tilbyr
- Du vil bli med i et utviklende arbeidsmiljø ved NAV Midtre Gauldal, hvor vi er opptatt av mangfold og muligheter. Vi er 21 ansatte som;
- Jobber med utfordrende og meningsfylte arbeidsoppgaver innenfor et viktig samfunnsområde
- Er aktive og engasjerte kollegaer
- Har fleksibel arbeidstid og et godt sosialt miljø
Vi har velferdsordninger og gode pensjons- og forsikringsordninger
Kontaktinformasjon
Tove Mette Aufles, NAV-leder, 414 20 660
NAV er opptatt av mangfold, og vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke jobb hos oss uansett alder, kjønn, funksjonshemming og nasjonal eller etnisk bakgrunn. NAV er IA-virksomhet, og vi vil legge forholdene til rette for søkere med redusert funksjonsevne.
Vi gjør oppmerksom på at CV benyttes i utvidet søkerliste. Vitnemål og attester tas med på et eventuelt intervju.
StillingsID: 2023/2432
Søknadsskjema