Group 5 Shape Copy 6 Fill 1 Page 1 Group 11 Group 10 Group 2 Ekstern lenke Group 13 Combined Shape Group 12 Group 15 Group 15 Underside-Mal-2---liste Ekstern lenke Ekstern lenke Group 5 Group 4 Group Copy Page 1 Group 14 Copy 21 Shape Page 1 Lenke pil Fill 1 Group 4 MidtreGauldal_cmyk Group 2 > Page 1 Group 11 Group 9 Group 3 Group 3 Group 2 Group 10 Group 2 Shape Page 1 Group 2

Videreføring av forbud mot overnatting på fritidseiendom i Midtre Gauldal med mindre man er folkeregistrert i kommunen

Nyhet Publisert av Kjestin Kosberg , 31.03.20

Vedtak:

For å hindre/forsinke spredning av Covid-19 og bidra til å opprettholde kommunens helse- og omsorgstjeneste viderefører kommuneoverlegen i Midtre Gauldal kommune tirsdag 31.03.2020 følgende vedtak, etter smittevernloven § 4-1 første ledd bokstav d, jfr. fjerde ledd:

«Personer forbys å overnatte på fritidseiendom i Midtre Gauldal kommune med mindre man er folkeregistrert i kommunen. Strengt nødvendig vedlikehold eller tilsyn som er nødvendig for å avverge store materielle skader tillates. Det foreligger ingen andre unntak fra forbudet.»

Vedtaket har virkning fra 31.03.20 kl. 15.00 til 07.04.20 kl. 15.00.

Eventuell klage over vedtaket fremsettes til Fylkesmannen i Trøndelag jf. smittevernloven §8-3.

Hjemmel:

Lov om vern mot smittsomme sykdommer (smittevernloven) §4-1.

Delegeringsreglement for Midtre Gauldal kommune, hvor §4-1 i smittevernloven er delegert fra kommunestyret til kommuneoverlegen.

Begrunnelse:

Det vises til likelydende vedtak fra 24.03.20 for utfyllende begrunnelse. Smittevernloven §4-1 første ledd bokstav d sier at et slikt vedtak har gyldighet i opptil sju dager om gangen, og dette vedtaket utløper følgelig 31.03.20 kl. 15.00. Kommuneoverlegen beslutter i dag å videreføre dette vedtaket for sju nye dager, i kraft av myndighet delegert av kommunestyret i Midtre Gauldal og med hjemmel i nevnte lov.

Siden forrige vedtak ble fattet den 24.03.20 har Regjeringen ved Helse- og omsorgsdepartementet publisert «Veileder til kommunene om lokale karanteneregler eller innreiserestriksjoner i forbindelse med utbruddet av Covid-19». Under kapittel 3 i denne veilederen er listet opp tiltak som bør unngås i lokale karantene- og innreiseregler. Jeg finner ikke at vedtaket i vår kommune kommer i konflikt med noen av disse områdene. Vårt vedtak er utformet for å hindre opphold i kommunen av personer med særlig høy sannsynlighet for å være smittet med en allmennfarlig smittsom sykdom, i deler av kommunen som ligger langt fra helsetjenestene, med de omfattende kapasitetsutfordringene dette kan medføre for lokal helsetjeneste og pasienttransport. Konsekvensene av dette vedtaket når det gjelder begrensninger på næringsliv eller samfunnskritiske funksjoner er ikke til stede eller neglisjerbare, og overveies i betydelig grad av den positive samfunnsnytten som vedtaket medfører.

Jeg har ikke funnet grunnlag for å innskjerpe forbudet, vedta lokale karanteneregler eller andre hindringer på bevegelsesfriheten. De nasjonale bestemmelsene vedtatt av Helsedirektoratet vurderes å være dekkende for å ivareta smittevernet, veid opp mot den negative samfunnsnytten som bestemmelsene medfører.

 

Bjørn Lyngen

Kommuneoverlege