Group 5 Shape Copy 6 Fill 1 Page 1 Group 11 Group 10 Group 2 Ekstern lenke Group 13 Combined Shape Group 12 Group 15 Group 15 Underside-Mal-2---liste Ekstern lenke Ekstern lenke Group 5 Group 4 Group Copy Page 1 Group 14 Copy 21 Shape Page 1 Lenke pil Fill 1 Group 4 MidtreGauldal_cmyk Group 2 > Page 1 Group 11 Group 9 Group 3 Group 3 Group 2 Group 10 Group 2 Shape Page 1 Group 2

Klage på vedtak 

Ønsker du å klage på et vedtak som handler om ditt barn? Du kan klage på enkeltvedtak til den instansen som har fattet det. Det skal stå i vedtaket om du kan klage på det og hvordan. Klagen rettes til kommunen der vedtaket er fattet.

Du kan klage på følgende enkeltvedtak til kommunen:

  • Vedtak om barnehageplass, ikke innfridd ønske om barnehage nr. 1 eller 2 ved hovedopptaket etter Barnehagelovens §16.
  • Vedtak om eller avslag på redusert foreldrebetaling i barnehage etter Barnehagelovens §20.
  • Vedtak om spesialpedagogisk hjelp etter Barnehagelovens §35. Har du barn i kommunal barnehage, klager du til barnehagen først.
  • Vedtak om skyss til barn med spesialpedagogisk hjelp etter Barnehagelovens §36.

    Har du barn i kommunal barnehage, klager du til barnehagen først.

Send din klage til

Midtre Gauldal kommune
v/rådgiver oppvekst
Rørosveien 11
7290 Støren

eller postmottak@midtre-gauldal.kommune.no

Inngåelse av vertskommunesamarbeid

Holtålen, Melhus, Midtre Gauldal, Oppdal og Rennebu kommuner har inngått avtale med Trondheim kommune om godkjenning av barnehager, dispensasjon fra krav i barnehageloven og tilsyn med barnehager. Dette innebærer at Trondheim kommune v/Fagenhet for oppvekst og utdanning har ansvar for oppfølging av disse områdene. Avtalen gjelder fra 01.08.2022.

Klage over psykososialt barnehagemiljø og andre forhold i barnehagehverdagen

Barn har i følge Barnehagelovens Kapittel VIII rett til et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø. Er du bekymret over at ditt barn ikke har det godt i barnehagen, oppfordrer vi deg til å snakke om dette med barnehagen først, før du går videre til et høyere nivå.

Slik går du frem:

1. Kontakt barnehagens ledelse først:

Hvis du ønsker å klage, eller sende en bekymring på en barnehages pedagogiske eller trivselsmessige tilbud, bør du først ta kontakt med styrer eller daglig leder i barnehagen. Da gir du barnehagen mulighet til å gi tilsvar på forholdet du klager på. Slike forhold reguleres av barnehageloven og dens forskrifter.

2. Kontakt barnehageeier:

Hvis du ikke opplever å bli hørt når du tar kontakt med enhetsleder/daglig leder/styrer må du ta kontakt med barnehageeier. Kontaktinformasjon til barnehageeier finner du på hjemmesiden til den enkelte barnehage.

3. Send klage eller bekymring til Trondheim kommune som tilsynsmyndighet

Opplever du å ikke bli møtt på din klage eller bekymring, verken fra enhetsleder, daglig leder, styrer eller barnehageeier? Da kan du sende en skriftlig klage til tilsynsmyndigheten:

Send brev: 

Trondheim kommune
Merkes med: Virksomhet for Mestring og inkludering
Postboks 2300, Torgarden
7004 Trondheim

E-post: barnehagemyndigheten@trondheim.kommune.no

Vi anbefaler at du ikke sender sensitiv informasjon og annen informasjon om personlige forhold i e-post. Skriftlige henvendelser til Trondheim kommune blir automatisk registrert i det kommunale saksarkivsystemet og kan bli publisert offentlig på postlisten til Trondheim kommune.