Group 5 Shape Copy 6 Fill 1 Page 1 Group 11 Group 10 Group 2 Ekstern lenke Group 13 Combined Shape Group 12 Group 15 Group 15 Underside-Mal-2---liste Ekstern lenke Ekstern lenke Group 5 Group 4 Group Copy Page 1 Group 14 Copy 21 Shape Page 1 Lenke pil Fill 1 Group 4 MidtreGauldal_cmyk Group 2 > Page 1 Group 11 Group 9 Group 3 Group 3 Group 2 Group 10 Group 2 Shape Page 1 Group 2

Beskrivelse

Spesialundervisning er en tilpasset form for opplæring som kan bli gitt til elever som trenger det. 

Målgruppe

Elever i grunnskole og videregående skole

Søknadsprosessen

Søknadsveiledning

Du eller foreldrene dine kan kreve at skolen gjør de nødvendige undersøkelser for å finne ut om du trenger spesialundervisning og også hvilken opplæring du eventuelt trenger.

Behandling av søknad

Før det blir foretatt en sakkyndig vurdering og før spesialundervisning blir satt i verk, skal det innhentes samtykke fra deg eller foreldrene dine. Du eller foreldrene dine har rett til å se den sakkyndige vurderingen og til å uttale dere før vedtaket blir gjort. Et positivt vedtak skal spesifisere omfanget, innholdet og organiseringen av spesialundervisningen.

Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper. 
Behandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klage på søknad

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Kriterier

Skolen har plikt til å vurdere og eventuelt prøve ut tiltak for å sikre deg et tilfredsstillende utbytte av opplæringen før pedagogisk-psykologisk tjeneste (PP-tjenesten) foretar en sakkyndig vurdering.

Lover

Lover

Kommunen plikter å sørge for denne tjenesten. Se opplæringslova kap. 5 Spesialundervisning