Group 5 Shape Copy 6 Fill 1 Page 1 Group 11 Group 10 Group 2 Ekstern lenke Group 13 Combined Shape Group 12 Group 15 Group 15 Underside-Mal-2---liste Ekstern lenke Ekstern lenke Group 5 Group 4 Group Copy Page 1 Group 14 Copy 21 Shape Page 1 Lenke pil Fill 1 Group 4 MidtreGauldal_cmyk Group 2 > Page 1 Group 11 Group 9 Group 3 Group 3 Group 2 Group 10 Group 2 Shape Page 1 Group 2

Faktafredag - Elevundersøkelsen i Midtre Gauldal-skolen 2020

Elevundersøkelsen er en årlig nettbasert undersøkelse der alle elever får si sin mening om læring og trivsel i skolen.

Nyhet Publisert av Tore Wolden , 05.02.21

Logo

Undersøkelsen er obligatorisk (hele landet) for 7. trinn, 10. trinn og frivillig å delta for øvrige trinn fra og med 5. trinn. I Midtre Gauldal har vi bestemt at alle elevene på 5. til 10.trinn svarer på elevundersøkelsen hver høst.

Undersøkelsen gir lærere, skoleledere og skoleeiere informasjon om hvordan elevene opplever skolehverdagen, slik at skolen kan følge opp med riktige tiltak.

Undersøkelsen har spørsmål om følgende tema:

  • Trivsel
  • Motivasjon, arbeidsforhold og læring
  • Hjem-skole-samarbeid
  • Støtte fra lærer
  • Vurdering for læring
  • Medvirkning
  • Regler på skolen
  • Trygt miljø

Høsten 2020 svarte i alt 369 elever i Midtre Gauldal på undersøkelsen. Undre presenteres resultatene for 7. og 10.trinn i kommunen sammenliknet med resultatet for hele Trøndelag.

Grafikk

Resultatene fra elevundersøkelsen på 7. trinn viser at elevene i Midtre Gauldal (grønn) jevnt over trives godt på skolen og skårer på de fleste temaene noe bedre en snittet for Trøndelag (gul). Det er veldig positivt at våre 7. klassinger gir uttrykk for god trivsel på skolen.

Grafikk

Resultatene fra elevundersøkelsen på 10. trinn viser at elevene på ungdomstrinnet har noe lavere resultater enn på barnetrinnet. Dette er en trend som vises for hele landet. Når vi sammenlikner Midtre Gauldal (grønn) med Trøndelag (gul) så ser vi at resultatene er noe forskjellige. På områder som støtte fra lærer, læringskultur og mestring skårer vi litt høyere, mens på områdene støtte hjemmefra, faglig utfordring og elevmedvirkning skårer vi lavere.

I tillegg til resultatene over viser også undesøkelsen at vi fortsatt har elever som ikke har et trygt og godt skolemiljø og som blir mobbet. Andelen elever som bli mobbet har gått noe ned fra 2019, og alle våre ansatte jobber hver dag for at alle elever skal ha en best mulig skolehverdag med et trygt og godt læringsmiljø.