For å styrke den strategiske ledelseskapasiteten i kommunen, helhetlig og for det enkelte tjenesteområde, sikre helhetlig og samordnet arbeid enhetene i mellom og for å klargjøre roller og ansvars-/oppgavefordeling i organisasjonen, har rådmannen besluttet å knytte til seg kommunalsjefer. Denne organisasjonsendringen skjer innenfor rammen av to-nivåmodellen.
Som et ledd i denne organisasjonsendringen søkes det etter
kommunalsjef oppvekst i 100 % fast stilling.
Tjenesteområdet oppvekst i Midtre Gauldal omfatter enhetene
- Støren barnehage
- Støren barneskole
- Støren ungdomsskole – inklusive voksenopplæringen – som derved flyttes fra dagens enhet for Kultur, fritid og voksenopplæring
- Soknedal oppvekstområde
- Singsås oppvekstområde
- Budal oppvekstområde
Kommunalsjefen har hovedansvar for å sikre og videreutvikle et bærekraftig tjenestetilbud. Kommunalsjefen skal sørge for samhandling, strategisk utvikling av tjenesteområdet, samt saksbehandling til politiske utvalg.
Kommunalsjefen rapporterer til rådmannen og inngår i rådmannens strategiske ledergruppe. Her vil kommunalsjefen delta i strategisk arbeid for hele organisasjonen.
Vi ser etter en entusiastisk leder som har evne til helhetlig og strategisk tenking, og du må like å jobbe med overordnet ledelse og utviklingsarbeid. Du synes helheten i kommunen er spennende, samtidig som du er opptatt av utvikling og driftseffektivitet innenfor tjenestene du har et særlig ansvar for. Du må ha lyst til å være med på å skape gode forutsetninger for at alle medarbeidere kan arbeide systematisk og målrettet til beste kommunens innbyggere. Du trives i samspillet mellom politikk og administrasjon.
Kjerneoppgaver
- Saksbehandling for politiske utvalg og tilrettelegging for en god styringsdialog med de folkevalgte
- Oppfølging og iverksetting av politiske vedtak
- Påse at kommunen følger lover, forskrifter og regelverk, herunder avtaleverket
- Aktiv deltakelse i arbeidet med utarbeiding av handlingsprogram med økonomiplan
- Iverksette og følge opp mål- og resultatprosesser. Føre en aktiv styringsdialog med tett og nær oppfølging av enhetene i tråd med helhetlig styring
- Kommunens representant i interkommunalt samarbeid innenfor aktuelle tjenesteområder
- Utvikle kommunen i tråd med prinsipper for en lærende organisasjon. Fremme nytenkning og innovasjon gjennom motivasjon og kompetanseutvikling i organisasjonen.
- Gjennomføre overordnede planprosesser som sikrer en helhetlig, langsiktig, strategisk og tverrfaglig utvikling av kommunen.
- Sikre arenaer og rutiner for god informasjon og kommunikasjon
- Sørge for utvikling av overordnet policy og nødvendig regelverk på sentrale områder.
- Sørge for at enhetene drives i samsvar med relevante lover og forskrifter når det gjelder kvalitet, miljø og HMS, og at vesentlige arbeidsprosesser er dokumentert og vedlikeholdt i kommunens kvalitetssystem
- Deltakelse i kommunens kriseledelse og oppfølging av beredskapsarbeidet ved enhetene
- Utøve øvrige oppgaver som rådmannen beslutter
Kvalifikasjoner
Vi søker en samfunnsengasjert person med lederutdanning og ledererfaring, og som kan dokumentere oppnådde resultater som leder. For å sikre utfyllende kompetanse i rådmannens ledergruppe, samt helhet innenfor oppvekstsområdet, søkes det etter en person med skole- og barnehagefaglig kompetanse. På høgskole-/universitetsnivå. Det kreves god kunnskap om IKT som verktøy for styring og kommunikasjon. Juridisk og økonomisk forståelse er en forutsetning.
Vi tilbyr
- Konkurransedyktig lønn, pensjonsordning og fleksibel arbeidstidsordning
- Muligheter for kompetanseutvikling
- Lederstøtte og godt arbeidsmiljø
- Mulighet for selvstendig arbeid
Lønn etter avtale.
Søknadsfrist: 20. august 2017.
Spørsmål om stillingen rettes til rådmann Knut Dukane, tlf.72403016/90801280 eller assisterende rådmann Bodil Brå Alsvik, tlf. 72403065/91311248.
Søknaden registreres elektronisk på kommunens nettside: www.midtre-gauldal.kommune.no.
Søknadsskjema